Det formelle og det uformelle forældresamarbejde

Det gode forældresamarbejde er en stor og vigtig del af det gode børneliv i Havkatten. Hos os har vi både det det uformelle forældresamarbejde og det formaliserede forældresamarbejde - og vi lægger vægt på begge.

Det uformelle forældresamarbejde er den vigtige dialog, vi har med jer i hverdagen, når I afleverer om morgenen og henter igen om eftermiddagen. Her er tid til at fortælle, hvis der er noget særligt omkring barnet, som I eller vi bør vide.

Den resterende kommunikation foregår i høj grad på vores intranet, Aula, hvor vi sender vigtige informationer ud og lukker jer ind i vores hverdag og de mange ting, vi går og laver med børnene. At have en del af kontakten der, gør at vi kan bruge meget mere af vores tid sammen med børnene. Er der noget vigtigt, vi bør tale om, tager vi os selvfølgelig altid tiden til det.

De faste forældresamtaler

Vi har fastlagte forældresamtaler, så vi sikrer den gode kontakt mellem jer og stuepersonalet. Den første samtale har vi efter tre måneder, hvor vi snakker om, hvordan jeres barn er faldet til i Havkatten.

Når jeres barn skal flytte fra vuggestue til børnehaven holder vi en overgangssamtale. Det gør vi for at sikre, at der bliver taget godt imod jeres barn i børnehaven, og at børnehaven får den nødvendige information. Her taler vi også om forskellen på vuggestuelivet og børnehavelivet. Derudover har vi en samtale igen, når jeres barn skal til at begynde i skole.

For os er det vigtigt, at vi inddrager jer forældre, når vi har dialoger om jeres barn. En gang om året har vi sprogvurderinger, hvor vi indkalder til en samtale og taler om, hvordan det går med jeres barns sproglige udvikling. Og hvis vi oplever bekymring for jeres barns udvikling eller trivsel her i Havkatten, så indkalder vi jer selvfølgelig også til en samtale om det.

Forældremøder

En gang om året holder vi et forældremøde på hver stue, hvor vi taler sammen om alle de ting, der rører sig på stuen. Her får I et indblik i de temaer, vi arbejder med, vores mange aktiviteter og meget andet. Her er desuden god tid til dialog om stort og småt.

Hvert efterår holder vi desuden et møde for forældrene til de største børn, som skal starte i skole den kommende sommer. Her taler vi om, hvordan vi og I bedst forbereder børnene på springet til fritidshjem og skole.

Forældreråd

Forældrerådet er et vigtigt organ i Havkatten, og i forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Havkatten. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på dagligdagen i Havkatten og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Forældrerådet holder møder fire gange om året. Enhedens forældrebestyrelsesrepræsentant er automatisk valgt til forældrerådet.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreråd og forældreindflydelse her.