Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Havkatten

I Havkatten har vi hver dag fokus på at skabe en tryg og ensartet hverdag med gode rutiner og faste rammer, som børnene kender til, kan glæde sig til og være en del af. Alt, hvad der foregår mellem de faste holdepunkter, skifter til gengæld efter årstiderne og humøret.

Dagens gang

Vi åbner dørene kl. 7 for at tage imod de første børn. Vi starter dagen på en stue i vuggestuen og en i børnehaven, hvor der er morgenmad, hygge og leg på tværs af stuerne. Herefter pakker vi morgenmaden væk og fordeler os ud på stuerne, mens resten af børnene ankommer, og legen rigtigt går i gang - nogle dage tegner vi, andre kaster vi os over en kasse legoklodser.

Når alle børn er mødt ind, og klokken har slået 9, holder vi morgensamling på stuerne og snakker om, hvem vi er i dag, og hvad vi skal lave. Men uden mad og drikke duer helten ikke, så vi får os også lidt formiddagsmad. Herefter fortsætter formiddagen med leg på stuen, en tur på legepladsen eller en udflugt til en ny legeplads, en tur på stranden eller mod et af byens mange kulturelle tilbud. Vi har metroen lige om hjørnet og udnytter den gerne til at få nye oplevelser.

Vores gode køkkenfolk sørger for, at vi får en lækker frokost, og alle mand hjælper til med at dække bord, øse op og rydde af. Herefter er det tid til en lur for de mindste Havkattebørn. Mens nogen sover lur, boltrer vi andre os typisk på legepladsen. De voksne hjælper med at sætte lege og aktiviteter i gang, og sammen snakker vi om de tissemyrer, vi spotter ved en træstamme, og de blomster, vi finder i græsset.

Når alle børn er vågne igen, er det tid til dagens eftermiddagsmåltid. Herefter fortsætter legen inde eller ude - det kan være vi læser en bog sammen, leger med dyr eller lægger puslespil. Børnene bliver hentet lidt ad gangen, og vi vinker farvel til de sidste, inden vi lukker kl. 17.

Vores årshjul

I Havkatten planlægger vi mange af vores aktiviteter ud fra et årshjul. Årshjulet understøtter læreplanen og sikrer, at vi kommer omkring mange forskellige pædagogiske temaer hvert år. Vi arbejder med et tema tre måneder ad gangen. Nogle gange betyder det, at vi laver nogle særlige pædagogiske aktiviteter, som passer til temaet - og andre gange handler det blot om, at vi tænker temaet bedre ind i vores mange hverdagssituationer.

Temaerne i årshjulet er:

  • Kommunikation og sprog
  • Natur, udeliv og science
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskab


Derudover er der temaerne alsidig, personlig udvikling samt social udvikling. Disse temaer arbejder vi med året rundt, fordi barnets personlige og relationelle udvikling selvfølgelig skal ske hver eneste dag.